Koós Gábor USA Diary

2022. február 15. — 2022. május 22.

 

Koós Gábor grafikusművész, a 2021-es Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé díjazottjának USA Diary című kiállítása 

Megnyitó: 2022. február 15., 17:00

A kiállítást megnyitja: Százados László művészettörténész

Látogatható: 2022. május 22-ig, hétfő kivételével 9-17 óráig

 

Társrendező: Felvidék Ház, Miskolc

 

Az USA Diary a művész két másik nagy naplója, a Glasgow Diary (2010) és a Budapest Diary (2013–2016) folytatása. A vizuális napló, mint az új léthelyzetek feldolgozására, ismeretlen terek felfedezésére és megélésére, az ahhoz kapcsolódó benyomások rögzítésére szolgáló módszer is egy korábban kialakított személyes gyakorlat továbbvitele Koósnál. A Miskolcon látható két munka a művész egy hónapos egyesült államokbeli tartózkodásnak útinaplója, lenyomata. A tárlat anyagát inspiráló nyugati parti utazás egyik fő élménye az amerikai kontinens léptéke, az épített és a természeti tér teljesen más, az európaihoz képest nagyságrendileg eltérő dimenziója volt. A másik tapasztalat az amerikai levegőben – a művész szerint – mindenütt jelenlévő rasszizmus.

Az első munkában az amerikai térre reflektálva Koós következetesen viszi tovább a mára névjegyévé vált alkotói módszerét: fametszetek és nyomataik egyedi párokként láthatók a témának megfelelően szokatlan elrendezésben. A másik alkotás esetében gyökeresen szakít a rá jellemző technikával: a digitalizálás és a modern nyomdai technológia négyszínbontására alapozott számítógépes képmanipuláció segítségével generál multiplikatív képsort, amit digitális nyomtatás után manufakturális módszerrel, saját kézzel transzferál az általa előkészített hordozóra. Az így létrejött egyszerre monoton és sokszínű mátrix vizuális monumentalitásával magával ragadja a nézőt: kontemplációra hívja, az alkotásban kódolt mögöttes asszociációk megnyitásával pedig egy olyan globális témában készteti őt reflexióra, amivel egyértelműen túllép a pusztán műfaji kereteken. Bizonyítja, hogy a kortárs grafika nemcsak egy szűk kört érintő technikai/technológiai jelenség, hanem a kortárs képzőművészet élő és egyenértékű megnyilatkozási formája.

Koós Gábor USA Diary címet viselő installatív grafikai sorozatába tartozó alkotásokat már láthatott a magyar közönség 2020-ban az Inda Galériában, azonban a miskolci kiállításnak aktualitást ad a művészi grafika egyik legrangosabb nemzetközi eseményén, a már említett 2021-es Krakkói Triennálén, időközben elnyert díj a Mindketten barnák vagytok, nem fogják észrevenni a különbséget című munkáért. Az elismeréssel Koós Gábor egy szűk elit körhöz csatlakozott, ugyanis a huszonkettedik alkalommal megrendezett, 1966-ban indult seregszemlén eddig csak hat magyar művész grafikáit jutalmazták díjjal (Gross Arnold – 1966, 1968, Vagyóczky Károly – 1972, Maurer Dóra – 1976, Mengyán András – 1978, Haász Ágnes – 1997, 2003), nagydíjat pedig előtte senkinek nem ítéltek oda honfitársaink közül.

 

Koós Gábor 1986-ban született a felvidéki Losoncon. A gimnázium elvégzése után költözött Magyarországra, ahol a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakán végezte tanulmányait. 2013–2015 között Derkovits-ösztöndíjban részesült. 2014-ben elnyerte a XXVI. Miskolci Grafikai Triennále Magyar Grafikáért Alapítvány díját, 2015-ben diplomamunkájáért átvehette „Az év grafikája” díjat. A 2020-as Miskolci Grafikai Triennálén az EMMI-díját kapta, 2021-ben pedig a Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé három nagydíjának egyikét, az Európai Grafika díját nyerte el, amit a magyar művészi grafika kiemelkedő sikereként könyvelhetünk el.

Munkássága egyedi és különleges helyet foglal el a kortárs magyar képgrafika történetében. Frottázs-installációival és nyomataival személyes élményeit, emlékeit dolgozza fel és örökíti meg. A Budapesti Napló XIII. című műalkotását a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményében őrzik, ugyanennek a sorozatnak egy másik darabja (Budapest Diary III.) pedig a Miskolci Galéria kortárs gyűjteményében található.

A Miskolci Galéria Kondor-termében látható kiállítás abba a sorba illeszkedik, ami a galéria egyik legfontosabb indentitásképző elemének, a magyar grafika kiemelkedő teljesítményeinek bemutatását jelenti. Ezt a sajátosságot egyfelől az 1961-ben indult grafikai biennálék, majd triennálék hagyománya és a hozzájuk kapcsolódó egyéni, tematikus illetve történeti jellegű grafikai kiállítások* sora alakította. Másfelől a városban folyó alkotómunka, amely az idén száz éve indult Miskolci Művésztelep emblematikus épületében a Csabai kapunál található (jelenleg a Herman Ottó Múzeum – Miskolci Galéria által működtetett) Alkotóházban összpontosult. Az itt található grafikai műhely évtizedeken keresztül a magyar sokszorosító grafika egyik központja volt és a mai napig vonzza nemcsak a magyar grafika kiemelkedő alkotóit hanem lengyelországi és romániai grafikusokat is. (*A 2022-es évben folytatódik a magyar grafika történetét bemutató sorozat: szeptemberben nyílik A hatvanas évek magyar grafikája című tárlat, valamint a Kondor Béla halálának ötvenedik évfordulójára emlékező kiállítás).

Koós Gábor szakmai életrajza

(Losonc, 1986)

Gábor Koós – online artist portfolio. (works.io)

TANULMÁNYOK
2007 – 2012 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képgrafika szak

2010 – Erasmus, Glasgow School of Art (GSA), Glasgow, Egyesült Királyság

DÍJAK, ÖSZTÖNDÍJAK
2021 – Európai Grafika díja, Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé, Krakkó, Lengyelország
2020 – Emberi Erőforrások Minisztériumának díja / XXVIII. Miskolc Grafikai Triennálé, Miskolc
2014
– Az Év Grafikája, Magyar Grafikáért Alapítvány, Budapest
– Magyar Grafikáért Alapítvány díja / XXVI. Miskolc Grafikai Triennálé, Miskolc
2013-2015
– Derkovits Gyula Ösztöndíj, MANK, Budapest
2012
– Barcsay pályázat , MKE, Budapest
2009
– „Virágszirmok, Madárszárnyak” 1.hely, MKE, Budapest
– Erasmus ösztöndíj, MKE
– Székely Bertalan ösztöndíj, MKE, Budapest

REZIDENCIA PROGRAMOK
2019 – 4D Gallery, Galánta, Szlovákia
2018 – BRUSEUM, Neue Galerie Graz, Graz, Ausztria

2015 – Kunststiftung Baden-Württemberg, Stuttgart, Németország
2015 – MeetFactory, Prága, Csehország
2014 – ÁNO Lino, BANSKÁ ST A NICA, Selmecbánya, Szlovákia
2014 – Residency.ch, PROGR Art Center, Bern, Svájc

EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK
2021 – Souvenir [Szuvenír], MANK Galéria, Szentendre
2020 – USA Diary [USA napló], Inda Galéria, Budapest
2019 – Bijinga, 4D Gallery, Galánta, Szlovákia
2018 – The Drawing Experience / Birgit Knoechl – Gábor Koós [A rajzolás élménye], Galerie Kunst und Handel, Bécs, Ausztria
2018 – Văii Morilor, Chimera-Project Gallery, Budapest
2017 – Unfolded Territories [Kibontott területek], Chimera-Project Gallery, Budapest
2015 – 20 year old forest [Húsz éves erdő], Kostka Gallery, MeetFactory, Prága, Csehország
2014  – Budapest Diary [Budapest napló], SODA Gallery, Pozsony, Szlovákia
2013 –  Budapest Diary [Budapest napló], Napóleon Ház, Győr
2010  – Heores and Mares [Hősök és lidércek], CD Fű kultúrpince, Budapest
2009  – Man + Woman [Férfi + nő], Füleki Városi Múzeum, Fülek, Szlovákia

VÁLOGATOTT CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK
2021
– Esterházy Art Award [Esterházy Művészeti Díj] Shortlist 2021, Ludwig Múzeum, Budapest
– Leopold Bloom Art Award [Leopold Bloom Képzőművészeti Díj], Q Contemporary, Budapest
– SEFO 2021 Triennial of Contemporary Central European Art [Közép-európai Kortárs Művészeti Triennálé] – Universum, Muzeum Umeni Olomouc, Olomouc, Csehország
– MTG 2021 International Print Triennial in Krakow [Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé] – Dissonant Futures [Disszonáns jövőképek], Nowohuckie Centrum Kultury, Krakkó, Lengyelország

2019
– Art Market Budapest, Millenáris, Budapest
– Touch Wood [Érintsd meg a fát], Museum Moderner Kunst Kärnten (MMKK), Klagenfurt, Ausztria
– NonStopScheiner, www.koier.at, Graz, Ausztria

2018
– Lépték, Új Budapest Galéria, Budapest
– If you are manipulated, manipulate back! [Ha manipulálnak, manipulálj vissza!], Kunstverein Kunsthaus Potsdam, Potsdam, Németország
– G – Atlas, 4D Gallery, Galánta, Szlovákia
– The Drawing Obsession [A rajzolás élménye], Bruseum, Neue Galerie Graz, Graz, Ausztria

2017
– Esterházy Art Award [Esterházy Művészeti Díj] 2017, Ludwig Múzeum, Budapest
– Pseudo Display [Pszeudo kijelző], Chimera-Project Gallery, Budapest
– Westkunst – Ostkunst. Válogatás a gyűjteményből, Ludwig Múzeum, Budapest
– Az autizmus mint metafora, ICA-D, Dunaújváros
– Amygdala – Félelmetes válogatás, Miskolci Galéria, Miskolc
– XXVI. Miskolci Grafikai Triennálé, Miskolci Galéria, Miskolc

2016
– Lapbemutató – Und magazin 2. számának bemutatója, 2B Galéria, Budapest
– Évi rendes (beszámoló), Hetvennyolcas Galéria, Sopron
– Atelier – Műterem, Székely Bertalan Műterem- és Emlékház, Szada
– Akkumulátor | Accumulator, Budapest Galéria, Budapest

2015
– Art Market Budapest, Millenáris, Budapest
– Imago Mundi, Map of the New Art [A világ képe, Az új művészet térképe], Fondazione Giorgio Cini, Velence, Olaszország
– A Miskolci Grafikai Triennálék válogatott anyaga, Bánffy Palota, Kolozsvár, Románia
– Derkó2015, Műcsarnok, Budapest

2014
– Trauma – Tér – Terápia, Klauzál tér, Budapest
– 1/1/3 „Selfish”, Latarka, Budapest
– „500+1” Az európai grafika ünnepe, Műterem Galéria, Debrecen
– Art Placc 2014, Art Placc/Galéria Placc/Chimera-Project, Tihany
– Gábor Koós – Budapest Diary, SODA Gallery, Pozsony, Szlovákia
– XXVI. Miskolci Grafikai Triennálé, Miskolci Galéria, Miskolc
– A holnap ma van! [The Future is Today], ICA-D, Dunaújváros
1/1/2, FUGA, Budapest
– derkó.pécsi.2014, Műcsarnok, Budapest
– Enter/ing – New members of FKSE [Az FKSE új tagjai], FKSE, Budapest

2013
– Art Market Budapest, Millenáris, Budapest
– Extension, Chimera-Project, Budapest
– 1/1, Art IX – XI Galéria, Budapest
– II. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé, Eszterházy Palota, Győr
– Fingerprints [Ujjlenyomatok], Chimera-Project, Budapest
– Derkovits Most, Műcsarnok, Budapest

interjúk

The USA Diary Exhibiton — Gábor Koós (gaborkoos.art)

Koós Gábor: USA Diary – beszélgetés Petrányi Zsolt művészettörténésszel – YouTube

Amerikai napló – USA Diary
Koós Gábor kiállítása az INDA Galériában, 2020. szeptember 10-október 30. Petrányi Zsolt művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria Jelenkori Gyűjteményének vezetője beszélget a művésszel.

„…nem szeretnék semmit megfelelési kényszerből csinálni…” (Koós Gábor) – dunszt.sk | kultmag

„…nem szeretnék semmit megfelelési kényszerből csinálni…”
Márkus Eszter riportja Koós Gábor grafikusművésszel (dunszt.sk / 2020. december 1.)

Az emlékezéshez fűzött reflexiók | Országút (orszagut.com)

Az emlékezéshez fűzött reflexiók
Ványa Zsófi cikke Koós Gábor grafikáiról (orszagut.com / 2020. november 8.)

Heti Kortárs – Koós Gábor – YouTube

Heti Kortárs
Beszélgetés Koós Gábor grafikusművésszel (2020. augusztus 3.)

Baranczó Benedek fotói a megnyitóról ↑

(fotó: Inda Galéria, 2020)

USA Diary  2020
grafikai installáció
fametszet dúc: 490 x 460 cm
fametszet, papír; 88 x 460 cm, 150 x 460 cm (2 db), 103 x 460 cm

Az installációt az Egyesült Államok nyugati partvidékén tett utazásom inspirálta. Ennek egyik meghatározó élménye az amerikai kontinens léptékének megtapasztalása volt: az épített és a természeti térnek az európaihoz képest nagyságrendugrást jelentő dimenziója. A padlót borító fából készült dúc fölött látható nyomat a Los Angeles-i felhőkarcolókat mutatja be, imitálva a szinte természetellenes „felfelé nézés” alaphelyzetét.

(fotó: Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé, 2021)

Mindketten barnák vagytok, nem fogják észrevenni a különbséget (USA Diary)  2020
egyedi CMYK nitrotranszfer nyomatok
720 db, egyenként 15 x 11 cm

Európai Grafika díja, Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé, 2021, Krakkó

DISSZONANCIA [főnév]
az egyetértés hiánya; disszonancia az igazság és aközött, amiben az emberek hinni akarnak; különösen: ellentmondás az egyén hitében vagy cselekedetei és a hite között.

A „Mindketten barnák vagytok, nem fogják észrevenni a különbséget” című munkámat egy valós élethelyzet ihlette, méghozzá az Egyesült Államokban tapasztalt rasszizmus. Az a mindennapi rasszizmus, ami függetlenül a konkrét etnikai hovatartozástól, minden színesbőrű embert [angol: POC, people of color] egyformán kezel. Ellátogattam egy klubba, de nem volt nálam az útlevelem, így egy indiai barátom személyi igazolványát használtam, azonban senkinek nem tűnt fel a különbség köztem és az idegen fotó között.

A 720 darab egyedi nitrotranszfer nyomat – amiket a nyomdai négyszínnyomásban használt CMYK színkeverés technológiájával készítettem elő – tartalmazza a két egymással összekapcsolt igazolványkép valamennyi színvariációját. Az egymást követő nyomatok között enyhe szín- és tónusbeli átmenet látható, ami megmutatja a barna bőrszín árnyalatai közötti finom különbséget, amely bármily csekély is, mégis elkerülhetetlenül meghatározza az ábrázolt személy identitását. Bizonyos értelemben ez reflektál a tényre, hogy a rasszizmus rendszerszintű, és ellentétben azzal, amit a fehér emberek hajlamosak gondolni, mélyen gyökerezik az amerikai gondolkodásban. Az installációban megfogalmazott felvetésben azonban egy lépéssel továbbmegy a személyes identitás gondolatával kapcsolatos elemzésben: teret hagy a nézőnek, hogy levonja saját következtetéseit a rasszizmus kérdésének összetettségét és mélységét illetően.